Minggu, 13 Januari 2013

MENGUAK CAMPUR TANGAN AMERIKA SERIKAT DI AFGHANISTAN


 
Makalah
MENGUAK CAMPUR TANGAN AMERIKA SERIKAT
DI AFGHANISTAN



Oleh
Anggy Resty Setia Wardhana
11011001024


Fakultas Sastra Ilmu Sejarah
Universitas Jember
2013
BAB I
PENDAHULUAN
Latar Belakang
Runtuhnya gedung World Trade Centre (WTC) di New York tanggal 11 September lalu akibat serangan teroris kini dilihat banyak pihak sebagai defining moment yang mengakhiri era Pasca Perang Dingin. Memang, tragedi 11 September membawa implikasi fundamental terhadap situasi dan percaturan politik internasional.Bagi AmerikaSerikat (AS) sendiri, peristiwa tersebut merupakan pukulan telak bagi supremasi adidaya,  yang menuntut respon dalam bentuk  “perang terhadap terorisme. ”Baginegara-negaralainya, selain menyadarkan mereka bahwa ancaman serius terhadap kemanusiaan dapat mengambil bentuk yang  tidak pernah terbayangkan sebelumnya, tragedi WTC dan respon AS terhadap terorisme merupakan awal dari terbangunnya sebuah tatanan politik dunia yang  ditandai oleh meningkatnya ancaman non-tradisional (khususnya dalam bentuk terorisme) dan hegemonisme  AS sebagai adidaya tunggal.Namun, berubahnya situasi keamanan pada level global itu tidak berarti bahwa situasi keamanan regional juga telah mengalami perubahan secara fundamental.
Meskipun negara-negara di kawasan Asia Tenggara  juga mengakui bahwa terorisme merupakan ancaman serius bagi negara dan masyarakat, hal itu tidak berarti bahwa isu-isu keamanan lainnya di kawasan menjadi tidak penting.Bagi kawasan Asia Tenggara, peristiwa 11 September hanya semakin memperumit kompleksitas tantangan keamanan di kawasan, yang sebelumnya telah ” akrab” dengan berbagai ancaman non-tradisional termasuk terorisme. Hanya saja,  dengan dijadikannya terorisme sebagai agenda utama – kalaupun bukan sebagai agenda tunggal  dalam kebijakan keamanan nasional dan politik luarnegeri AS, negara-negara Asia Tenggara terpaksa dihadapkan pada sebuah realita baru yang merupakan konsekuensi dari kebijakan AS itu.



Rumusan Masalah
1.      Awal mula jatuhnya Afghanistan
2.      Kebidupan para Taliban
3.      Hubungannya dengan Osama bin Laden
4.      Jejak menuju perburuan Osama bin Ladden
           

 
BAB II
PEMBAHASAN
Selepas kejatuhan Republik Afghanistan Demokratik yang disokong oleh Russia pada tahun 1992, Afghanistan terjerumus dalam keadaan huru-hara perperangan antara ketua perang mujahideen yang bersaing. Taliban muncul sebagai kuasa yang mampu membawa kestabilan dalam kekosongan kuasa ini. Ia membawa kebaikan ekonomi dengan menghapuskan pelbagai bayaran yang diperlukan oleh pelbagai ketua perang; ia membawa kebaikan politik dengan mengurangkan pertempuran antara puak (sungguhpun pihak Taliban bertempur sengit dengan musuhnya, kuasa menyeluruhnya mengurangkan jumlah pecahan puak yang bertelagah); dan ia membawa kebaikan sosial dengan mengenakan kestabilan yang dialu-alukan kepada masyarakat yang kacau bilau. Pihak Taliban mendapat sokongan meluas dari puak Pashtun Afganistan dan dari beberapa negara jiran semasa perkembangan awalnya. Sungguhpun Taliban yang semakin radikal akan menjauhi kebanyakan mereka kemudiannya, masyarakat antarabangsa, termasuk Amerika Syarikat, turut menganggap kemunculan Taliban sebagai perkembangan positif semasa awal kemunculannya. Lagenda Taliban menyatakan bahawa pada musim bunga 1994, apabila mendengar dua orang gadis diculik dan dirogol di pusat pemeriksaan mujahidin di perkampungan Sang Hesar berhampiran Kandahar, mullah tempatan, Mohammed Omar, seorang veteran Harakat-i Inqilab-i Islami pasukan mujahidin, mengumpul tiga puluh taliban lain membentuk pasukan pejuang, menyelamatkan gadis tersebut dan menggantung komander mujahideen yang bertanggung jawab. Selapas kejadian ini, menurut lagenda Taliban, perkhidmatan pejuang keugamaan yang alim ini amat dialu-alukan oleh penduduk kampung yang diganggu oleh mujahideen liar ini, dan dengan itu terbentuklah Taliban.
Berikutnya selepas kejadian ini, Omar lari ke Balochistan wilayah Pakistan, dari mana beliau muncul pada musim luruh, dilaporkan dengan 1,500 taliban pasukan bersenjata lengkap dan dibiayai dengan baik, yang akan menyediakan perlindungan untuk satu konvoi perdagangan Pakistan yang membawa barang-barang melalui darat ke Turkmenistan. Bagaimanapun, banyak laporan mencadangkan bahawa konvoi itu sebenarnya dipenuhi pejuang-pejuang Pakistan yang berlakun sebagai taliban, dan yang Taliban telah memperolehi banyak senjata, latihan ketenteraan, dan bantuan ekonomi daripada Pakistan.[1]
Kehidupan di bawah Taliban
Apabila berkuasa, Taliban melaksanakan undang-undang Islam. Taliban pernah memulakan rombakan kerajaan, pengganti yang mereka lantik mempunyai banyak pengalaman memerintah. Ramai yang mempunyai latihan ulamak, sarjana terpelajar mengenai Undang-undang Islam.Banyak kumpulan-kumpulan Anti-Islam takut dengan kebangkitan Islam sekali lagi, kerana Afganistan merupakan satu-satunya negara yang melaksanakan Undang-undang Islam yang lengkap. Hasilnya, kumpulan ini memulakan kempen propaganda selepas 2000, kebanyakkan dalam bentuk yang digelar penderaan wanita, dadah dan sebagainya.Taliban melarang pengusahaan candu popi di 2000, disebabkan oleh sebab-sebab keagamaan. Pengeluaran jatuh dari 4000 tan pada tahun 2000 (kira-kira 70% bekalan dunia) kepada 82 tan dalam tahun 2001, kebanyakan yang mana adalah dituai dalam bahagian Afghanistan yang diawasi oleh Perikatan Utara.
Ini adalah apa yang dikatakan oleh menteri agama, Al-Haj Maulwi Qalamuddin, kepada New York Times: "Untuk sebuah negara yang terbakar, dunia ingin memberi mancis. Mengapa terdapat kerisauan mengenai wanita? Roti terlalu mahal. Tiada kerja yang ada. Budak-budak lelaki juga tidak pergi ke sekolah. Namun apa yang saya dengar adalah mengenai wanita. Di mana dunia apabila lelaki di sini ialah mencemar maruah mana-mana wanita mereka mahu?". Ini apa yang taliban katakan mengenai Pendidikan: "Bertentangan dengan lapuran mengenai pendidikan wanita dalam akhbar, angka-angka yang di dapati dari sektor pendidikan di Afghanistan, mendedahkan bahawa pendidikan wanita di pedalaman Afghanistan meningkat. Menurut satu kajian yang dijalankan oleh ahli Jawatankuasa Swedish bagi Afghanistan (Swedish Committee for Afghanistan) (SCA), hampir 80 peratus bagi sekolah wanita terletak di kawasan luar bandar di bawah pentadbiran Negara Islam Afghanistan beroperasi sepenuhnya. Ms. Pia Karlsson, penasihat pendidikan di Unit Sokongan Latihan Teknikal (Education Technical Support Unit) (ETSU) bagi SCA , berkata dalam satu temubual yang akhir-akhir ini diterbit oleh Frontier Post, akhbar harian Bahasa Inggeris yang berpangkalan di Peshawar bahawa hanya di dalam wilayah Ghazni, di mana Negara Islam di bawah kepimpinan TIMA berkuasa untuk dua tahun terakhirnya, kira-kira 85 peratus wanita masih di sekolah. Ms. Karlsson kata, "gambaran di luar bandar berbeza sepenuhnya."
Hubungan dengan Osama bin Laden
Pada 22 September, 2001, atas desakan antarabangsa selepas serangan 9/11, Amiriah Arab Bersatu dan diikuti Arab Saudi menarik pengikhtirafan Taliban sebagai sebuah kerajaan sah Afghanistan, menyebabkan hanya Pakistan satu-satunya negara yang mengikhtiraf kerajaan Taliban, ketika Amerika Syarikat mempersalahkan Taliban atas serangan terhadap negara itu.Amerika Syarikat dengan bantuan United Kingdom dan didorong oleh beberapa kerajaan pro Amerika yang lain, memulakan tindakan ketenteraan terhadap pihak Taliban pada Oktober 2001. Matlamat yang dinyatakan adalah untuk menjatuhkan pihak Taliban daripada berkuasa kerana keengganan Taliban untuk menyerahkan Osama bin Laden di atas pembabitannya dengan serangan 11 September, dan sebagai tindakan balas keatas bantuan Taliban kepada nya.Tetapi sebenarnya apa yang berlaku adalah pihak Taliban sebenarnya telah menuntut pihak Amerika agar menyerahkan bukti sebelum mereka menyerahkan Osama bin Laden, tetapi tidak diendahkan oleh Amerika Syarikat. Sebahagian besar serangan darat dilakukan oleh Perikatan Utara, baki unsur dari pasukan anti Taliban yang telah ditumpaskan oleh Taliban beberapa tahun sebelumnya.
Mazar-i-Sharif jatuh ke tangan pasukan US-Pakatan Utara pada 9 November, mendorong kepada wilayah-wilayah ditawan dengan tentengan minima, dan banyak pasukan tempatan bertukar pihak daripada Taliban kepada Perikatan Utara. Pada malam 12 November, pihak Taliban berundur ke selatan dengan cara teratur dari Kabul. Pada 15 November, mereka melepaskan 8 orang pekerja bantuan barat selepas 3 bulan dalam tahanan.Majlis Keselamatan PBB, pada 16 Januari2002, bersetuju sepenuh suara mengadakan sekatan senjata dan pembekuan harta-harta yang dapat dikenal pasti kepunyaan Osama bin Laden, Al-Qaida, dan baki Taliban.Pihak Taliban kemudiannya berundur dari Kandahar, dan berkumpul semula di sempadan wilayah antara Afghanistan dan Pakistan. Kebanyakan pejuang Taliban sebelum pencerobohan adalah rekrut baru, sekali lagi diambil daripada madrasah di Pakistan.
Pada 6 Disember2003, Taliban telah menculik dua pekerja India di selatan Afghanistan. Pada 20 Disember2003, Taliban menawarkan pembebasan mereka untuk pertukaran dengan 50 militan. Kemudian pada 24 Disember, pihak Taliban telah melepaskan mereka tanpa syarat.Pada September 2006, Amiriah Islam Waziristan, satu sekutuan ketua suku kaum Waziristan yang mempunyai hubungan rapat dengan Taliban, diakui oleh kerajaan Pakistan sebagai angkatan keselamatan de facto yang berkuasa di utara dan selatan Waziristan. Pengiktirafan ini merupakan sebahagian pesetujuan untuk mengakhiri Perang Waziristan yang telah mengorbankan ramai anggota Tentera Darat Pakistan sejak awal 2004.Pada 30 Jun 2009, Taliban menarik diri dari perjanjian damai dengan Pakistan untuk membantah serangan udara oleh dron Amerika Syarikat yang masih berterusan. Tidak lama selepas pengumuman itu, kira-kira 150 militan menyerang konvoi tentera Pakistan berhampiran Miramshah, membunuh kira-kira 30 orang askar. [2]
Jejak Menuju Perburuan Osama Bin Laden
            Sejak serangan 11 Semptember 2001 di Amerika Serikat ada satu misi utama Pemerntah AS, “Menangkap Osma bin Laden”. Bahkan As pun menawari hadiah 25 juta dolar AS bagi yang  bisa menangkap Osama hidup atau mati. Ada sau pertanyaan yang sebenarnya terus muncul setelah serangan NATO ke afghanistan pada 2001 itu. Dimana Osama, mengapa tidak tertangkap?
            Bolak balik muncul komentar atau prediksi bahwa Osama telah tewas. Ini terutama muncul setelah AS membombardir Tora Bora, sebuah wilayah di Afghanistan yang diduga menjadi tempat persembunyian Osam dan para pengikutnya. Tidak hanya Afghanistan, dengan alasan bahwa Saddam Hussein, almarhum Presiden Irak mendukung Al Qaeda, George W Bush pun mengotaki invasi ke Irak yang tidak disetujui spenuh hati oleh dunia.
Perburuan Osama Bin Laden
Satu tim pasukan khusus Angkatan Laut Amerika Serikat (Navy Seal), terdiri dari 25 orang personel, Minggu malam, 1 mei 2011, menyerbu masuk rumah kediaman sekaligus bentng persembunyian terakhir Osama Bin Laden di kota Abbottabed, sekitar 50km ibukota Pakistan, Islamabad. Dalam operasi tersebut selama 45 menit itu Osama bersama seorang anak laki-lakinya, Khalid bin Laden, dua orang pengawal pria sekaligus kurir kepercayaannya, serta seorang pengikutnya tewas. Dua peluru bersarang di dada dan kepala Osama bin Laden. Pasca kematian Osama, kontroversi juga masih terus berlanjut ketika Washington memilih menguburkan jasad Osama di laut dan bukan di darat, alasannya AS tidak menginginkan kuburan Osama bin Laden menjadi tempat pemujaan para pengikut setia dan simpatisannya.[3]

 

BAB III
PENUTUP
Kesimpulan
            Dari semua kasus di Afghanistan tentang Taliban, Al-Qaeda sebenarnya apa yang berlaku adalah pihak Taliban sebenarnya telah menuntut pihak Amerika agar menyerahkan bukti sebelum mereka menyerahkan Osama bin Laden, tetapi tidak diendahkan oleh Amerika Syarikat. Sebahagian besar serangan darat dilakukan oleh Perikatan Utara, baki unsur dari pasukan anti Taliban yang telah ditumpaskan oleh Taliban beberapa tahun sebelumnya.
Atas kejadian tersebut Amerika Serikat menyalahkan Osama bil Laden sebagai kunci penyebaran terorisme di dunia khususnya di Afghanistan. Osama menjadi salah seorang tokoh penting di Taliban dan beliau juga sebagai pemimpin pasukan Al;Qaeda. Oleh karena itulah Amerika Serikat menjadikan Osama sebagai buruan besarnya sampai-sampai menawarkan hadiah berupa 25 juta dollar AS bagi yang bisa menangkap Osama hidup atau mati.
 

DAFTAR PUSTAKA
Kedirgantaraan Angkasa, 2001 ,“Konflik di Afghanistan”, Jakarta: Kompas
William Maley,1999, Taliban dan Multi KOnflik di Afghanistan, Jakarta: Pustaka Al-Kautsar
S. Saragih, Dahono Fitrianto, Wisnu Dewabrata, 2011, Operation Neptune Spear Menguak Persembunyian Osama Bin Laden,  Jakarta: Buku Kompas


[1]“Konflik di Afghanistan” KedirgantaraanAngkasa, (Jakarta: Kompas,2001), hlm 6-7.
[2]William Maley, Taliban dan Multi KOnflik di Afghanistan (Pustaka Al-Kautsar, 1999), hlm 179-185.
[3]S. Saragih, DahonoFitrianto, WisnuDewabrata, Operation Neptune Spear MenguakPersembunyian Osama Bin Laden (Jakarta: PN BukuKompas, 2011), hlm. 116-125.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar